ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ - ΚΡΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ
Ενισχυμένη εποπτεία με ή χωρίς μνημόνια
Τις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης όλων των προϋπολογισμών των κρατών - μελών της Ευρωζώνης, είτε αυτά υπάγονται σε μηχανισμούς στήριξης και μνημόνια είτε όχι, «εγκαινίασε» και επίσημα χτες το Συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών της ζώνης του ευρώ (Γιούρογκρουπ) που συνεδρίασε στις Βρυξέλλες. Η εξέλιξη έρχεται σε συνέχεια των πρόσφατων (15/11) προειδοποιήσεων που απηύθυνε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς τις κυβερνήσεις Ιταλίας, Ισπανίας, Φινλανδίας, Λουξεμβούργου και Μάλτας, ταυτόχρονα με «συστάσεις» σε σειρά άλλων κρατών.
Στη χτεσινή συνεδρίαση εγκρίθηκαν οι παραπάνω προειδοποιήσεις και συστάσεις για χώρες που δεν υπάγονται σε μνημόνια, ενώ στο κοινό ανακοινωθέν που εκδόθηκε μετά την ολοκλήρωσή της καλούνται και τα κράτη που υπάγονται σε πρόγραμμα «στήριξης» (όπως η Ελλάδα)«να συνεχίσουν με αποφασιστικότητα στη βάση των προγραμμάτων προσαρμογής». Σημειώνεται ακόμη ότι έχουν επιδείξει «πρόοδο σε ό,τι αφορά στη δημοσιονομική εξυγίανση και στη διόρθωση των δημοσιονομικών ανισορροπιών».
«Η Ελλάδα θα πρέπει να συνεργαστεί με την τρόικα, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση το συντομότερo δυνατόν», δήλωσε μετά τη συνεδρίαση ο επικεφαλής Γ. Ντάισελμπλουμ. Στο ίδιο ακριβώς μήκος και ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Ο. Ρεν, δήλωσε ότι «είναι σημαντικό η Ελλάδα να παραμένει προσηλωμένη στο συμφωνηθέν πρόγραμμα».
Τι προβλέπει η «ενισχυμένη εποπτεία»
Η «ενισχυμένη οικονομική εποπτεία» σε επίπεδο ΕΕ, με βάση και τις προηγούμενες κοινά αποδεκτές αποφάσεις της λυκοσυμμαχίας, προβλέπει, μεταξύ άλλων, την καθήλωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων κάτω από το 3% του ΑΕΠ του κάθε κράτους, καθώς και τη μείωση του κρατικού χρέους, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ετήσιους ρυθμούς, στο 60% του ΑΕΠ. Μια σειρά από κριτήρια προβλέπονται για την παρακολούθηση και αξιολόγηση διαφόρων δημοσιονομικών μεγεθών, όπως τα εμπορικά και άλλα ελλείμματα ή πλεονάσματα του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών. Από την «κρησάρα» της Κομισιόν περνάνε επίσης και οι προβλεπόμενες δαπάνεςόλων των κρατικών προϋπολογισμών. Το «Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης» προβλέπει ότι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των κρατικών δαπανών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ρυθμό του ΑΕΠ. «Εναλλακτικά», παρέχεται η δυνατότητα αύξησης των δαπανών πάνω από το ρυθμό του ΑΕΠ αλλά με την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα «αντισταθμιστούν» με τα κατάλληλα ισοδύναμα μέτρα, «όπως με τις αυξήσεις των δημοσίων εσόδων», δηλαδή με τη διόγκωση των φόρων που επιβάλλουν στους λαούς.
Οι κανόνες της ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας ισχύουν και για τα 28 κράτη της ΕΕ. Ειδικά για τους «17» του «σκληρού πυρήνα» της Ευρωζώνης προβλέπονται και χρηματικές κυρώσεις. Να σημειωθεί πως οι συγκεκριμένοι κανονισμοί δεν είναι κάτι το καινούριο, αλλά αντίθετα αποτελούν συστατικό στοιχείο της λειτουργίας της ΕΕ. Οι κανόνες παρακολούθησης και αξιολόγησης «αυστηροποιήθηκαν» από το 2011 και στο εξής θα εφαρμόζονται με συγκεκριμένες διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα. Με το νέο πλαίσιο του «ευρωπαϊκού εξαμήνου»,οι προβλεπόμενες κυρώσεις ενεργοποιούνται αυτόματα μετά την παρέλευση της πρώτης προθεσμίας για τη «διόρθωση του ελλείμματος», ενώ μέχρι το 2011 προβλέπονταν για τα κράτη που «κατ' επανάληψη» έχαναν τις προθεσμίες.
Για τα κράτη, όπως η Ελλάδα, με υψηλό κρατικό χρέος, προβλέπονται ταχύτατοι ρυθμοί μείωσης μέχρι και 5% το χρόνο, προκειμένου να προσεγγίσουν την «τιμή αναφοράς» (60% του ΑΕΠ). Το κρατικό χρέος, μετά και το «κούρεμα», διαμορφώνεται στο τέλος του 2013 στα 321 δισ. ευρώ ή στο 175,5% του ΑΕΠ. Ανεξάρτητα ή και ταυτόχρονα με τις όποιες συνταγές διαχείρισης (νέο «κούρεμα», επιμήκυνση, χαμηλότερα επιτόκια), η «αποκατάσταση» του κρατικού χρέους στο πλαίσιο της λυκοσυμμαχίας της ΕΕ θα απαιτεί διαδοχικά, χωρίς τέλος, αντιλαϊκά μέτρα, είτε με μνημόνια είτε χωρίς...