Η φάμπρικα της «μαθητείας»
Ο θάνατος ενός Γερμανού 21 ετών ο οποίος πέθανε αφού είχε εργαστεί ως μαθητευόμενος, άυπνος επί 72 ώρες, στα γραφεία της «Μέριλ Λιντς» στο Λονδίνο, έφερε δυνατά στο προσκήνιο τη φάμπρικα της μαθητείας η οποία εξαπλώνεται σε όλες τις καπιταλιστικές χώρες.
Δεκάδες αγωγές κατατέθηκαν στις ΗΠΑ για τις μη αμειβόμενες περιόδους εργασιακής μαθητείας, μια τάση που κερδίζει έδαφος και όχι τυχαία και στην Ευρώπη.
«Ευρωπαϊκή συμμαχία για θέσεις μαθητείας» έχει στήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να συμβάλει, όπως ισχυρίζεται, στην καταπολέμηση της ανεργίας των νέων. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η ΕΕ πλασάρει μέτρα προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, της μεγαλοεργοδοσίας, με το δόλωμα ότι σκέφτεται «για το καλό των νέων» στην προκειμένη περίπτωση.
Εμπειρία από τη «μαθητεία» έχουν οι χιλιάδες νέοι της κατάρτισης που σε συνθήκες υπερεκμετάλλευσης κάνουν τη «μετάβαση» από το θρανίο στη δουλειά, οι νέοι πτυχιούχοι που δουλεύουν τζάμπα για να δοκιμαστούν και να αποκτήσουν επαγγελματική εμπειρία, τη στιγμή μάλιστα που το σύστημα στην κρίση του στέλνει στην ανεργία εκατομμύρια εργαζόμενους, που και επαγγελματική εμπειρία και άλλα προσόντα έχουν.
Απόδειξη αποτελούν τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2011), σύμφωνα με τα οποία σε Γαλλία και Γερμανία ενάμισι εκατομμύριο άτομα μπαίνουν σε προγράμματα μαθητείας κάθε χρόνο. Σύμφωνα, δε, με στοιχεία του Φόρουμ για την Ευρωπαϊκή Νεολαία, οι μισές από αυτές τις μαθητείες είναι άμισθες, ενώ το 45% αποδίδει μόλις τα άκρως απαραίτητα για τον καθημερινό βίο.
Η χώρα μας δεν θα έμενε πίσω. Με την «αναδιάρθρωση» της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πέτυχε τη «Μαθητεία για περισσότερους - σχολείο για λιγότερους».
Έφερε τις απαιτούμενες αλλαγές στο χάρτη των επαγγελματικών σχολών, διευρύνοντας τη «μαθητεία» και δίνοντας παράλληλα ώθηση για παραπέρα ιδιωτικοποίηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και λειτουργία των δημόσιων σχολών με τα κριτήρια της «αγοράς».
Το νέο Επαγγελματικό Λύκειο να δίνει ένα πρόγραμμα αποσπασματικών γνώσεων σε ευθεία αντιστοιχία με τις δεξιότητες που θέλει το κεφάλαιο για εργατική δύναμη φθηνή και ευέλικτη.
Η επιλογή κλάδου από την Α' τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου και η τζάμπα εργασία στις επιχειρήσεις ως «μαθητεία» αναδεικνύουν το ναυάγιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα στο πλαίσιο της αστικής διαχείρισης και την προσαρμογή του σχολείου στις επιδιώξεις των μονοπωλιακών επιχειρήσεων, στην πρώιμη εκμετάλλευση και την τζάμπα παιδική εργασία.
Η «μαθητεία», που είναι το ψευδώνυμο της τζάμπα εργασίας, δεν συνιστά λύση στην ανεργία, δεν ικανοποιεί το δικαίωμα για εργασία με δικαιώματα.
Η λύση στο πρόβλημα της ανεργίας των νέων δεν θα έρθει από «κόλπα», όπως η «μαθητεία», ούτε από τα στρογγυλά τραπέζια και τις λυκοσυμμαχίες εκείνων που στέλνουν τους νέους, τους εργαζόμενους στις λίστες της ανεργίας, που έφτιαξαν την επαγγελματική μισοκατάρτιση για να αντλούν διαρκώς νέους χωρίς δικαιώματα, που αρνούνται να εντάξουν την πρακτική άσκηση στις σπουδές, που αφήνουν χρόνια τώρα τα νέα παιδιά έρμαια των εργοδοτών.
Η λαϊκή οικογένεια, η νεολαία, οι μαθητές πρέπει να διεκδικήσουν εδώ και τώρα το 12χρονο ενιαίο δημόσιο, δωρεάν και υποχρεωτικό σχολείο και τις δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές μετά από αυτό. Σε αυτό το πλαίσιο, η επαγγελματική ειδίκευση είναι η φυσική και αναγκαία συνέχειά του.
Το δικαίωμα στη δουλειά, τη δουλειά με δικαιώματα, την κατέκτησε το λαϊκό κίνημα στους δρόμους, με θυσίες, με αγώνες, στην ταξική πάλη. Στις συμμαχίες των καπιταλιστών οι νέοι και όλοι οι εργαζόμενοι καλούνται να αντιτάξουν τον ενωμένο αγώνα μαζί με τους εργαζόμενους, τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα με βάση τα κοινά συμφέροντά τους κόντρα στο κεφάλαιο, την εξουσία του, την ΕΕ.