Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

ΤΡΙΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ
Επιδεινώνει τους όρους παροχής υπηρεσιών στο λαό
Παραδόθηκε, χτες, από τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ στον υπουργό Υγείας
Από τις κινητοποιήσεις των υγειονομικών την προηγούμενη βδομάδα
Το τρίτο πόρισμα για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας παρέδωσε, χτες, στον υπουργό Υγείας ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ,Δημήτρης Κοντός. Το σχέδιο - όπως και τα προηγούμενα - προβλέπει Ενιαίο Φορέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ),«ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία των μονάδων παροχής ΠΦΥ και θα ενσωματώνει τις μονάδες Υγείας του ΕΟΠΥΥ, τα Κέντρα Υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία του ΕΣΥ, τους αγροτικούς γιατρούς και τους συμβεβλημένους παρόχους ΠΦΥ, και θα λειτουργεί υπό έναν προϋπολογισμό και ενιαία διοίκηση».
Η ενοποίηση των δημόσιων μονάδων ΠΦΥ δε συνιστά ενιαίο σύστημα, αλλά θα συνεχίσει να αποτελεί, όπως και σήμερα, μέρος ενός συνονθυλεύματος παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, των επιχειρηματικών ομίλων στην Υγεία, των δήμων και των ΜΚΟ.
Εκτός όμως απ' την ενοποίηση, το σχέδιο προβλέπει και τη«λειτουργική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών», όπως είπε ο Δ. Κοντός κατά την παρουσίαση του πορίσματος, για να προσθέσει: «Ο ΕΟΠΥΥ διαθέτει αυτή τη στιγμή 545 μονάδες σε όλη τη χώρα. Δεν έχουμε ανάγκη από τόσες». Οι 9.364 (γιατροί, νοσηλευτές και διοικητικοί υπάλληλοι) του ΕΟΠΥΥ θα μπουν σε κινητικότητα, όπως δήλωσε ο υπουργός Υγείας, ο οποίος ωστόσο μοίρασε διαβεβαιώσεις ότι δεν θα κλείσει καμία μονάδα και δεν θα μείνει κανείς χωρίς εργασία.
Ο Δ. Κοντός τάχτηκε υπέρ του να είναι ο ΕΟΠΥΥ «αγοραστής και πάροχος ΠΦΥ». Γι' αυτό το σχέδιο προβλέπει τη λειτουργία δύο Γενικών Διευθύνσεων, Παροχής και Αγοράς Υγείας, αντίστοιχα. «Στόχος - αναφέρεται στο πόρισμα - της διπλής αυτής ιδιότητας του ΕΟΠΥΥ είναι αφενός η εισαγωγή συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά και τον έλεγχο των μονοπωλιακών τάσεων από μέρους των παρόχων του ιδιωτικού τομέα και αφετέρου η οικονομική αποδοτικότητα του συστήματος, ο καλύτερος έλεγχος δαπανών, αλλά και η διασφάλιση ενός στοιχειώδους πακέτου παροχών στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού».
Η διπλή ιδιότητα του ΕΟΠΥΥ δεν απέτρεψε την εφαρμογή του κανονισμού περικοπών σε ιατρικές εξετάσεις, θεραπείες, φάρμακα, υγειονομικό υλικό, επιδόματα και την αύξηση των πληρωμών των ασθενών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Οσο για το «στοιχειώδες πακέτο παροχών», θα εξαρτάται κάθε φορά από τα έσοδα των συνεχώς υποχρηματοδοτούμενων και λεηλατημένων από το κράτος και το κεφάλαιο ασφαλιστικών ταμείων του ΕΟΠΥΥ. Χαρακτηριστικά, το 2013, τα έσοδα του ΕΟΠΥΥ ήταν 4,168 δισ. ευρώ απ' τις εισφορές και η κρατική επιχορήγηση μόλις 1,1 δισ. ευρώ. Ετσι, τα λαϊκά στρώματα θα συνεχίζουν να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να έχουν υπηρεσίες ΠΦΥ από το νέο κρατικό φορέα, τους ιδιώτες και τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Το σχέδιο προβλέπει τη συγκρότηση ενός Δικτύου ΠΦΥ ανά καλλικρατικό δήμο και ένα Νομαρχιακό Δίκτυο ΠΦΥ ανά Περιφερειακή Ενότητα. Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα διαμορφώνεται ο Κλειστός Σφαιρικός Προϋπολογισμός, που«προκύπτει στη βάση ιστορικών απολογιστικών στοιχείων του μεγέθους του πληθυσμού και παραγόντων, οι οποίοι σχετίζονται με τα επιδημιολογικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού ευθύνης».
Προβλέπονται ακόμα οι Οικογενειακοί γιατροί (γενικοί γιατροί, παθολόγοι, καρδιολόγοι, γυναικολόγοι και παιδίατροι), που θα αποζημιώνονται κατά κεφαλήν, με το ετήσιο εισόδημά τους να διαμορφώνεται αναλόγως των εγγεγραμμένων ασθενών. Οι εργασιακές σχέσεις του ιατρικού, υγειονομικού, διοικητικού και λοιπού προσωπικού, το οποίο υπηρετεί στις μονάδες Υγείας των δικτύων, προβλέπεται να διατηρηθούν. Στο νέο όμως σύστημα ΠΦΥ θα υπάρχει «πολυμορφία και ευελιξία των εργασιακών σχέσεων» και θα δοθεί η δυνατότητα στους γιατρούς να μετατρέψουν τις συμβάσεις τους «με βάση τις ανάγκες οι οποίες προκύπτουν» και να αποζημιώνονται «για το επιπλέον έργο, με βάση την αρχή ίση αμοιβή για ίσο έργο».