«Μια ακόμα κακοστημένη παράσταση - "συζήτηση" για το Μετρό παίχτηκε στη συνεδρίαση (7/10) του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης με συμπράττοντες ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, τις παρατάξεις τους και τα παρακλάδια τους και την ίδια τη δημοτική αρχή. Όλοι αυτοί προσπάθησαν να αναδείξουν τις επιμέρους διαφωνίες τους μόνο γύρω από το ζήτημα των αρχαίων της Βενιζέλου και ταυτόχρονα να αποκρύψουν την κοινή τους ευθύνη για την καθυστέρηση του έργου διαχρονικά, το γεγονός ότι και οι δυο τους στηρίζουν μια ανάπτυξη που υποτάσσει την παραγωγή και υλοποίηση των έργων στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ολόκληρη η πορεία κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης (δημοπράτηση, σχεδιασμός, υλοποίηση) αποτελεί ένα εμβληματικό παράδειγμα χρεοκοπίας της λογικής ότι η "αγορά", οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι κυβερνήσεις τους μπορούν να διασφαλίσουν την υλοποίηση έργων προς όφελος του λαού.
Με την τοποθέτηση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ως γνωστό, ανακοινώθηκε επίσημα νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τη λειτουργία της βασικής γραμμής στο 2023 (17 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών), ενώ ταυτόχρονα αναθεωρήθηκε ακόμα μια φορά ο τρόπος κατασκευής του Σταθμού "Βενιζέλου".
Είναι μεγάλη η ευθύνη της δημοτικής αρχής του κ. Ζέρβα που έχει αναλάβει (και το επιβεβαίωσε αυτό κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου) ρόλο προώθησης αυτών των αποφάσεων τη στιγμή που έτσι δημιουργούνται νέα προβλήματα και επιβάρυνση στους εργαζόμενους και στα λαϊκά στρώματα της πόλης.
Η νέα αλλαγή χρονοδιαγράμματος έρχεται να "κουμπώσει" στην εξέλιξη του έργου επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν και δόθηκε νέος πακτωλός χρημάτων στους κατασκευαστικούς ομίλους, οι μισθοί και τα μεροκάματα πείνας συνέχισαν "να σπάνε κόκαλα" ιδιαίτερα στις υπεργολαβίες, ενώ ταυτόχρονα συνέχισαν να ανακοινώνονται χρονοδιαγράμματα για πολιτική αξιοποίηση χωρίς να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ολοκλήρωση ενός σύνθετου τμήματος του έργου, όπως είναι ο Σταθμός "Βενιζέλου".
Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά η ανάγκη για γρήγορη ολοκλήρωση του έργου και προώθηση της βέλτιστης λύσης για το Σταθμό "Βενιζέλου", με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους. Είναι λύση που έχει τη σύμφωνη γνώμη των ειδικών επιστημόνων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι μπορεί να υλοποιηθεί και τεχνικά.
Ταυτόχρονα είναι κρίσιμο ζήτημα είναι η υλοποίηση των απαραίτητων επεκτάσεων του Μετρό προς Δυτικά και Ανατολικά, με επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος και συγκεκριμένες δεσμεύσεις μαζί με άμεσα μέτρα βελτίωσης της κατάστασης των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την τραγική καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, φθηνή για το λαό, κατασκευή υποδομών με ταυτόχρονη διασφάλιση της πολιτιστικής κληρονομιάς, απαιτεί ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών.
Καλούμε τους εργαζόμενους, το λαό και τους μαζικούς φορείς της πόλης να διεκδικήσουν:
Καμία νέα αναβολή για τη λειτουργία της βασικής γραμμής. Καμία εκ νέου καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου.
Καμία απόλυση εργαζομένων στο έργο, αυξήσεις μισθών, σταθερό ωράριο.
Προστασία των αρχαιοτήτων στο Σταθμό "Βενιζέλου" με υλοποίηση της βέλτιστης λύσης, με διατήρησή τους στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους.
Επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος για τις επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική και Ανατολική Θεσσαλονίκη.
Μέτρα για βελτίωση της τραγικής κατάστασης του ΟΑΣΘ με περισσότερα σύγχρονα και ασφαλή λεωφορεία, προσλήψεις εργαζόμενων με πλήρη δικαιώματα.
Ολοκλήρωση κυκλοφοριακών μελετών για την υπολειπόμενη περίοδο κατασκευής των έργων, για την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση κατοίκων και επαγγελματιών.
Αποζημιώσεις σε επαγγελματίες για την καθυστέρηση των έργων.
Ολοκλήρωση μελετών για τη διασύνδεση απομακρυσμένων περιοχών με τις στάσεις του Μετρό μέσω λεωφορείων του ΟΑΣΘ.
Άμεση μείωση της τιμής του εισιτηρίου στον ΟΑΣΘ στο μισό. Δωρεάν μετακίνηση των εργαζομένων και των μαθητών τις ώρες που μετακινούνται από και προς τη δουλειά και τα σχολεία. Δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και των ΑμΕΑ».
ΤΟ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ολόκληρη η πορεία κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης (δημοπράτηση, σχεδιασμός, υλοποίηση) αποτελεί ένα εμβληματικό παράδειγμα χρεοκοπίας της λογικής ότι η "αγορά", οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι κυβερνήσεις τους μπορούν να διασφαλίσουν την υλοποίηση έργων προς όφελος του λαού.
Με την τοποθέτηση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ως γνωστό, ανακοινώθηκε επίσημα νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τη λειτουργία της βασικής γραμμής στο 2023 (17 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών), ενώ ταυτόχρονα αναθεωρήθηκε ακόμα μια φορά ο τρόπος κατασκευής του Σταθμού "Βενιζέλου".
Είναι μεγάλη η ευθύνη της δημοτικής αρχής του κ. Ζέρβα που έχει αναλάβει (και το επιβεβαίωσε αυτό κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου) ρόλο προώθησης αυτών των αποφάσεων τη στιγμή που έτσι δημιουργούνται νέα προβλήματα και επιβάρυνση στους εργαζόμενους και στα λαϊκά στρώματα της πόλης.
Η νέα αλλαγή χρονοδιαγράμματος έρχεται να "κουμπώσει" στην εξέλιξη του έργου επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν και δόθηκε νέος πακτωλός χρημάτων στους κατασκευαστικούς ομίλους, οι μισθοί και τα μεροκάματα πείνας συνέχισαν "να σπάνε κόκαλα" ιδιαίτερα στις υπεργολαβίες, ενώ ταυτόχρονα συνέχισαν να ανακοινώνονται χρονοδιαγράμματα για πολιτική αξιοποίηση χωρίς να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ολοκλήρωση ενός σύνθετου τμήματος του έργου, όπως είναι ο Σταθμός "Βενιζέλου".
Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά η ανάγκη για γρήγορη ολοκλήρωση του έργου και προώθηση της βέλτιστης λύσης για το Σταθμό "Βενιζέλου", με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους. Είναι λύση που έχει τη σύμφωνη γνώμη των ειδικών επιστημόνων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι μπορεί να υλοποιηθεί και τεχνικά.
Ταυτόχρονα είναι κρίσιμο ζήτημα είναι η υλοποίηση των απαραίτητων επεκτάσεων του Μετρό προς Δυτικά και Ανατολικά, με επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος και συγκεκριμένες δεσμεύσεις μαζί με άμεσα μέτρα βελτίωσης της κατάστασης των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την τραγική καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, φθηνή για το λαό, κατασκευή υποδομών με ταυτόχρονη διασφάλιση της πολιτιστικής κληρονομιάς, απαιτεί ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών.
Καλούμε τους εργαζόμενους, το λαό και τους μαζικούς φορείς της πόλης να διεκδικήσουν:
Καμία νέα αναβολή για τη λειτουργία της βασικής γραμμής. Καμία εκ νέου καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου.
Καμία απόλυση εργαζομένων στο έργο, αυξήσεις μισθών, σταθερό ωράριο.
Προστασία των αρχαιοτήτων στο Σταθμό "Βενιζέλου" με υλοποίηση της βέλτιστης λύσης, με διατήρησή τους στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους.
Επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος για τις επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική και Ανατολική Θεσσαλονίκη.
Μέτρα για βελτίωση της τραγικής κατάστασης του ΟΑΣΘ με περισσότερα σύγχρονα και ασφαλή λεωφορεία, προσλήψεις εργαζόμενων με πλήρη δικαιώματα.
Ολοκλήρωση κυκλοφοριακών μελετών για την υπολειπόμενη περίοδο κατασκευής των έργων, για την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση κατοίκων και επαγγελματιών.
Αποζημιώσεις σε επαγγελματίες για την καθυστέρηση των έργων.
Ολοκλήρωση μελετών για τη διασύνδεση απομακρυσμένων περιοχών με τις στάσεις του Μετρό μέσω λεωφορείων του ΟΑΣΘ.
Άμεση μείωση της τιμής του εισιτηρίου στον ΟΑΣΘ στο μισό. Δωρεάν μετακίνηση των εργαζομένων και των μαθητών τις ώρες που μετακινούνται από και προς τη δουλειά και τα σχολεία. Δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και των ΑμΕΑ».
ΤΟ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ