Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2019

Τάτσι – Μίτσι – Κότσι


Από ΑΤΕΧΝΩΣ
Επιμέλεια Ομάδα ¡H.lV.S! //  
Την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων ζήτησαν από την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των δανειστών εκφράζοντας τη «δυσαρέσκειά» τους για καθυστερήσεις και ζητώντας παρέμβαση Τσακαλώτου για να εκλείψουν οι «ανασχετικοί» παράγοντες.
Από την άλλη η κυβέρνηση δίνει μεγάλο βάρος στις αποκρατικοποιήσεις καθώς «κρίνεται μείζον θέμα για τις αγορές»  (|> ΣΣ στις οποίες «επιθυμεί σύντομα να βγει με 5ετές ομόλογο»). Γνωρίζει δε ότι «η θετική επίδραση των ιδιωτικοποιήσεων είναι πολυδιάστατη και περιλαμβάνει, εκτός από την αύξηση των δημοσίων εσόδων και την επακόλουθη μείωση του δημοσίου χρέους, τα αναπτυξιακά οφέλη από την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, την εισαγωγή τεχνολογιών και καινοτομίας, καθώς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού μέσω του ανοίγματος συγκεκριμένων αγορών προς όφελος των καταναλωτών»

Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2019, ο στόχος εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για το 2019 ανέρχεται σε 1,5 δισ €, με «μεγάλα πρότζεκτ» ανοιχτά για το 2019 ως εξής:
«Ελ. Βενιζέλος»
Πρώτο και κατεπείγον μέλημα η ψήφιση της σύμβασης για την 20ετή επέκταση της παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» καθώς το τίμημα των  ~1,1 δισ.  €  που έχει συμφωνήσει να δώσει η ΔΑΑ  αναπροσαρμόζεται κάθε ημέρα -από 1ης Ιανουαρίου, κατά 330.000 € (ΣΣ. |> πρόκειται για τη γνωστή, «σύμπραξη» Δημοσίου & Ιδιωτικού τομέα [ΣΔΙΤ] εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών  Α.Ε. » -1996 «Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου»). Έτσι το ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής) εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών να υπογράψει τη σχετική σύμβαση η οποία αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή προκειμένου να περιοριστεί το καπέλο καθυστέρησης (12 εκατ. €), ενώ το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να προχωρήσει στη συνέχεια στη πώληση του 30% των μετοχών της ΔΑΑ ΑΕ: Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από πολλούς ξένους επενδυτές, δεδομένης και της δυναμικής που παρουσιάζει ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση μπορεί να αποφέρει 600 με 700 εκατ. € στα «κρατικά ταμεία» (δηλ. στους επιχειρηματικούς ομίλους).
ΕΛΠΕ
Προχωράει κανονικά το ξεπούλημα με μικρή καθυστέρηση για το πλειοψηφικό πακέτο (50,1%) των Ελληνικών Πετρελαίων ΑΕ (20% από το ΤΑΙΠΕΔ και 30,1% από την Paneuropean), που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις που σχεδιάζονται για φέτος. Μετά από τις συμπράξεις που σχηματίστηκαν από τους δύο συμμετέχοντες, (Glencore – Carlyle και Vitol – Sonatrach) οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να κατατεθούν προς τον Μάρτιο – Απρίλιο.
Λιμάνια
Εδώ τα μαγειρέματα δεν τελείωσαν έτσι παρατηρούνται καθυστερήσεις στην «αξιοποίηση» των 10 περιφερειακών λιμένων (Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας, Ραφήνας)» που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο έχει ήδη ετοιμάσει τους πρώτους διαγωνισμούς και περιμένει την ψήφιση του  νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων, για να προχωρήσει στις επιμέρους παραχωρήσεις. Η αρχή θα γίνει με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και το Ταμείο φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια έτσι ώστε οι δύο διαγωνισμοί να τρέξουν παράλληλα και οι υποψήφιοι «επενδυτές» θα μπορούν αν θέλουν να διεκδικήσουν και τους δύο εμπορευματικούς σταθμούς ταυτόχρονα.
Ελληνικό
Μέσα στο 2019 σχεδιάζεται να μπουν μπουλντόζες στο Ελληνικό, και για να γίνει αυτό θα πρέπει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την άδεια του καζίνο (ΣΣ |> προοριζόταν για τον περασμένο Οκτώβριο αλλά έχει καθυστερήσει κυρίως γιατί εκκρεμούν κάποιες άδειες για να ολοκληρωθεί η «πολεοδομική ωρίμανση» του ακινήτου). Η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή αναμένεται  στα τέλη του πρώτου 3/μηνου 2019, οπότε, μέχρι τον Ιούνιο, οι πρώτες μπουλντόζες θα μπουν θριαμβευτικά στο πάλαι ποτέ αεροδρόμιο του Ελληνικού με μεταβίβαση των μετοχών που θα φέρει στα ταμεία 300 εκατ. € (1η δόση, από τα συνολικά -αναμενόμενα, 915 εκατ. € του τιμήματος).
Εγνατία Οδός
Και βέβαια υπάρχει το μεγάλο φιλέτο που έχει να κάνει με την Εγνατία. Και ακριβώς επειδή παίζονται χοντρά παιχνίδια (πχ. το ποιος θα αναλάβει την λεγόμενη «βαριά συντήρηση» και αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου, που από μόνη της κοστίζει -άρα χασούρα για τον «επενδυτή, αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια €), αναμένονται καθυστερήσεις στην αποφασισμένη τουλάχιστον από το 2014 παραχώρησή της Εγνατίας Οδού, …γκρινιάζουν οι «Θεσμοί» έχουμε και εσωτερικές τριβές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, ΥΠΥπδ κλπ.

Στη ρότα ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας
Θα σταθούμε κάπως αναλυτικά στο θέμα «Εγνατία» γιατί αποτελεί διαχρονικό σημείο γραφής, αναφορικά με τη διαχείριση της περιουσίας του ελληνικού λαού από τουλάχιστον δέκα -«μονοκαομματικές» και «πολυκομματικές» αστικές κυβερνήσεις.
Καταρχήν όπως είναι γνωστό, η διαχείριση του δημόσιου -κατ’ ευφημισμό χρήματος γίνεται από «δημόσιες» Ανώνυμες Εταιρείες (εδώ οι …169 πιο γνωστές το 2014 -όπου έχουν προστεθεί άλλες 50 τουλάχιστον -βλ & εδώ)
Το σωτήριον έτος 1995 ιδρύθηκε η “εταιρεία του Δημοσίου «Εγνατία Οδός Α.Ε.»” με σκοπό να εκτελέσει το έργο (που σχεδιαζόταν πάνω από 25 χρόνια). Οι εργασίες που ξεκίνησαν το 1997 και συνεχίστηκαν ως το 2009 δημιουργώντας έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, κόστισαν 6,5 δισ. €, που πλήρωσε στο 100% ο ελληνικός λαός, ενώ η «Εγνατία Α.Ε.» πήρε δάνεια 1,1 δισ από ευρωπαϊκές τράπεζες που σχεδόν εξοφλήθηκαν -το 2013 έμεναν 200 εκατ. , δηλ συνολικά 7,4 δις βγήκαν από την τσέπη μας. Αρχικά ο δρόμος ήταν ελεύθερος και από κάποια στιγμή και μετά δημιουργήθηκαν οι πρώτοι 7 συμβατικοί σταθμοί διοδίων (αρχικά με χαμηλό αντίτιμο ~30% των άλλων αυτοκινητόδρομων)
Στη συνέχεια το αμαρτωλό   ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει τη διοίκηση της «ΑΕ», προχωρώντας σε «προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων».με απόφαση άμεσης εγκατάστασης 12 έως 17 νέων σταθμών διοδίων κατά μήκος του άξονα με εισπρακτικό σύστημα το λεγόμενο «πυκνών σταθμών διοδίων», που σημαίνει ότι στα ~670km από την Ηγουμενίτσα μέχρι τον Έβρο εισπρακτικές μπάρες ανά ~25 χιλιόμετρα…) με στόχο αφ’ ενός μεν να εκτινάξει τα έσοδα του μελλοντικού ιδιώτη, αφ’ ετέρου δε να τον απαλλάξει από το κόστος εγκατάστασης των νέων σταθμών και συστημάτων είσπραξης διοδίων, το οποίο λίγο πριν απ’ την απόπειρα ιδιωτικοποίησης θα φορτωθεί το Δημόσιο.
Για να δώσουμε μια εικόνα των οικονομικών παραμέτρων: οι 7 συμβατικοί σταθμοί (2013-14) με 15,6€ χρέωση (0,023€/km) αντιστοιχούσαν σε έσοδα 60.000.000€/έτος, 2πλάσια από τα έξοδα λειτουργίας και «ελαφράς συντήρησης» (ΣΣ |> αφορά τα ~10 πρώτα χρόνια, που δεν ξεπερνούν τα 30 εκατ. € και πρέπει να γίνεται προγραμματισμένα και σχολαστικά, γιατί αλλιώς μπορεί να οδηγήσει σε πραγματική κατάρρευση των υποδομών και στη συνέχεια της λειτουργίας του ίδιου του οδικού άξονα).

Σήμερα μιλάμε για πάνω από 30 σταθμούς διοδίων (ΣΣ |>λειτουργούν ήδη 19, με κόστος διέλευσης 40,93€ (!!) -μετά και τις νέες αυξήσεις από 1-1-2019 και είναι υπό κατασκευή άλλοι 10-12 και αυτά τα νούμερα αφορούν τους «μετωπικούς», μαζί με την άλλη αμαρτία, τους πλευρικούς γίνονται 38-40 !), ταυτόχρονα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ (που βγήκαν στη δημοσιότητα πριν λίγες μέρες μετά το ραντεβού του Σπίρτζη με τους «θεσμούς», μέσω επιλεκτικής διανομής non paper), το κόστος της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, «για να καλύπτει τα αυστηρά διεθνή standards οδικής ασφάλειας» … «απαιτεί παρεμβάσεις (σε οδόστρωμα, στηθαία ασφαλείας, γεφύρια, σήραγγες) που υπολογίζονται στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ» (!!)  Πρόκειται δηλ για ποσό αντίστοιχο με αυτό που δαπάνησε το ελληνικό κράτος και πλήρωσε αδρά ο λαός, από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 για να κατασκευαστεί όλος ο αυτοκινητόδρομος, με λίγα λόγια θα πρέπει να «χαρίσουμε» το δρόμο στους ιδιώτες έναντι πινακίου φακής για να τον «ξαναφτιάξουν» από την αρχή και να τον «αναβαθμίσουν».
Θυμίζουμε ότι μόλις πριν 1,5 μήνα το υπουργείο Υποδομών είχε υπολογίσει το κόστος της βαριάς συντήρησης της Εγνατίας και της πιστοποίησης 33 σηράγγων σε περίπου 1 δις ευρώ (μόνο).